Wednesday, November 24, 2010 | By: Dee

[Tutorial] Setting Yahoo!Mail pada Microsoft Outlook 2010

Hari ni saya nk kongsi cara untuk menguruskan Email anda. Untuk sesiapa yang mempunyai banyak Akaun Email, seperti Yahoo!Mail, Gmail, Hotmail dan macam2 lg la mesti rasa pening nk bukak setiap email tu tuk check setiap satu. Dengan perkembangan teknologi hari ini, email2 kita yang banyak ni boleh diuruskan hanya dengan 1 klik sahaja. Sebenarnya ianya bukan la sesuatu yang baru. Pelbagai software telah dibangunkan untuk tujuan ini. Antaranya yang hendak saya kongsikan pada hari ini adalah Microsoft Office Outlook. Software keluaran microsoft in sebenarnya adalah program yang sangat berguna untuk menguruskan hal-hal peribadi anda. Walaupun kebiasaannya ianya digunakan untuk menguruskan Email, ianya juga mampu untuk dijadikan sebagai diari anda. Versi terbarunya adalah Microsoft Office Outlook 2010.

Untuk post kali ni saya nk kongsikan cara untuk setting Yahoo!Mail dalam Outllook 2010.

Step 1 : File >> Add Account


Step 2 :  Pilih Manually Configure server settings or additional server types >> Next


Step 3 : Internet Email >> Next



Step 4 : Isi maklumat akaun anda
Your Name : <Nama Anda>
E-mail Adsress : <Alamar Email anda>
Account Type : POP3
Incoming mail server: <pop.mail.yahoo.com>
Outgoing mail server: <smtp.mail.yahoo.com>
User name: <ID Email Anda>
Password: <Password Email anda>

Step 5 : More Setting



Step 6 :‘Internet Email Settings’ windows akan keluar seperti dibawah. Klik pada ‘Advanced’ tab. Tukarkan Incoming server (POP3) kepada 995. klik ‘This server requires an encrypted connection (SSL)’. Kemudian tukar ‘Outgoing server (SMTP) kepada 465 dan pilih ‘SSL’ pada 'use the following type of encrypted connection'.Jika anda masih mahu menyimpan email dalam server 'disable' kan "remove from server after...".


Step 7 : Next, pergi pada ‘Outgoing Server’ tab dan tick pada pilihan ‘My outgoing server (SMTP) requires authentication’. Pilih ‘Use same settings as my incoming mail server’. kemudian klik OK.


Step 8 : Klik pada Test Account Setting


Anda akan dapat melihat screenshoots begini


Step 9 : Setelah selesai klik next dan anda sudah berjaya setting Yahoo!Mail anda kedalam Microsoft Outlook 2010.

*** Mungkin ada yang tidak berjaya untuk untuk tutorial kali ini. Jangan risau, ini mungkin kerana setting POP3 Yahoo!Mail anda tidak sesuai. Insyaallah, jika ada masa saya akan cuba kongsikan cara untuk betulkan kunfigurasi Yahoo!Mail.

0 comments:

Post a Comment