Monday, November 8, 2010 | By: Dee

Seminggu di Persisiran Pantai

Seminggu yang cukup memenatkan akhirnya berlalu. Lebih mudah nk kata, seminggu meneroka beberapa Kuala di Malaysia ni. Bermula dengan Kuala Lumpur kemudian - Kuala Terengganu - Kuala Lumpur- melalui Kuala Kangsar - Kuala Kedah - Kuala Perlis - Kuala Lumpur - Kuala Terengganu semula- dan berakhir di Kuala Lumpur balik..wow..
Sebenarnye target utama adalah ke Pulau Langkawi...

Walaupun penat memandu yang mengambil masa lebih setengah hari untuk setiap perjalanan, tapi kenikmatan yg dikecapi memuaskan. Segala penat lelah ketika memandu hampir dilupakan apabila tiba di destinasi melihat keindahan pantai, pulau2 dan lautan. "Ya Allah hebatnya ciptaanMU".

Snap By Wafi (Pantai Kemasik)
"Bandar Persisir Pantai' cogankata yg cukup sinonim dengan Kuala Terengganu. Sepanjang perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kuala Terengganu, saya ditemani pantai yang membiru di sebelah kiri...dingin ditiup angin. Sempat juga la singgah di Hentian Sebelah Pantai Kemasik, Kemaman untuk merehatkan badan. Terleka dibuai angin pantai, jika tak igtkan jauh lagi destinasi, mahu agaknya tertido disitu... Tu belum lagi rajin nk singgah beberapa perhentian lg...klu berhenti tah bila la agaknya sampi ke KT....

Pantai Kemasik, Kemaman Terengganu
Sampai di Kuala Terangganu, tempat pertama dituju adalah Pantai Batu Buruk, Belakang Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terangganu. Sampai-sampai je..parking kereta tepi pantai, lepak dalam kereta..tak sedar, terlena sambil menunggu seseorang...segarnya angin pantai, rasa hilang semua bebanan kerja...Kat KL mana ada semua ni....Asap dari eksos kereta banyak, buat makin sakit kepala ada la....

Agak gila,selesai urusan di KT, saya memulakan perjalanan untuk ke KL semula pada hari yang sama...kepenatan tak terkata..kagum juga terhadap diri sendiri, dalam masa sehari drive pergi balik KL-KT..huhu..Alhamdulillah, pemanduan masih dalam fokus,walaupon penat terasa.

Selesai perjalanan ke pantai timur, ada lagi sebuah kepulauan yag menanti ketibaan kami, "Pulau Langkawi". Ini lah kali pertama bakal menjejakkan kaki ke Pulau Lagenda tersebut.Tak sabar rasanya untuk melihat keindahan pulau tersebut berdasarkan cerita2 dan pengalaman org. Perjalananan sejauh hampir 500KM tu bakal mengambil masa 6-7 jam. Perjalanan kami bermula seawal 7pg dan alhamdullillah tiba ke jeti Kuala Perlis pada pukul 2 ptg.sempat la kejar bot kul 2.30 untuk ke pulau. Belum lgi sempat nak parking kereta..kami dah kene serang dengan agen2 kereta sewa dan agen pakej perlancongan mempromosikan servis mereka..saya layan dan dengar la...sementara menunggu bot sampi..sempat gak la deal untuk kereta sewa dan pakej island hopping tuk keesokan harinya....Pengalaman naik bot?biasa2 je..sempat gak la melelapkan mata..

Akhirnya, dgn disambut si Helang, kami selamat tiba la di Pulau Lagenda yang sangat terkenal dengan keindahan pulau dan barangan bebas cukainya..Almaklum la pertama kali sampai..tak tau apa yg nk dibuat dulu...Alhamdullillah segala urusan dipermudahhkan, keputusan untuk mengambil kereta sewa rupanya memang tepat..setiba dijeti,saya terus mencari booth kereta sewa untuk mengambil kereta...sewa kereta RM50 sehari, kira murah la tu, sbb bukan musim cuti....Dah dapat kereta,apa lagi....let enjoy touring Pulau Langkawi...

Menaiki bot untuk Island Hopping
Pemandangan di Tasik Dayang Bunting
Destinsi pertama, Petronas,.wakakaka..biasa la..tangki Minyak kereta kosong.. .kemudian terus cari Bayview Hotel, Langkawi...Hotel mahal tu....,kami duk hotel tu sbb dapat baucer free..klu tak jgn berangan, nk jeling pun takut..hehehehe... rupa2nya hotel tu betul2 dekan centre pekan Kuah...terbayang dah kepulan2 duit yang bakal kluar dari poket ni...mana taknya belum sempat parking kereta untuk check-in lagi dah macam2 plan nak beli....

Seharian merentas ke utara Malaysia, peluang untuk berehat dinikmati sebentar sebelum penjelajahan pulau lagenda diteruskan. Malam menjelma, tak byk aktiviti yg boleh buat..ape lg..shoping time...hari ni kami buat window shoping je..sbb ada lg 2 hari untuk shoping...ada byk gak la yang menarik untuk dibawa pulang utk kegunaan sendiri or as buah tangan..Dah abih cuci mata dan buat kira2, balik bilik..tido..

Keesokannya seawal 8.30pg perjalanan ke Pantai Chenang dimulakn untuk aktiviti island hoping..mengikut pakej kami akan pergi ke 3 pulau, 1st, Pulau Dayang Bunting, 2nd Pulau Singa untuk tgk Burung Helang dan Pulau Beras Basah untuk mandi manda. Selesai Island Hopping, ptg tu kami jalan2 kat Jeti pekan Kuah dan dataran Lang pulak. Alang-alang dah selesai awal dan ada yang dh kepenatan...masa yang ada digunakan untuk sebahagian kami shoping lg, sangkut gak la, satu set pingan. Erm, dah selesai byr, kepala pening fikir,cam ne nk bawak balik, sbb besar sgt..aduh....
Lagendary Pulau Dayang Bunting
Eagle Feeding (Pulau Singa)
Masuk hari ketiga, tak ada perancangan sgt untuk hari tu, just nk pegi tgk Kereta kabel,nk naik cam tak mampu je rasanya, sbb dgr2 cerita harga seorang cecah puluhan ringgit...erm...setelah check out dari bilik, kami meneruskan perjalanan.. memang betul, harga seorg untuk menaiki kerta kabel rm 30..wow,kami dah berenam ( 6 x 30 = rm180)... mak saya terus kata.."baik beli pinggan"...erm..no komen...tapi mungkin untuk tidak mengecewakan kami sgt...kereta kabel tak beroperasi ketika tu..mungin kerana cuaca yg agak berangin masa tu...so, tak ada la terkilan sgt.. Selesai berjalan2 disekitar kawasan kereta kabel tu....kami terus ke jeti untuk pulang...sempat naik bot kul 3ptg,tapi kul 3.30 baru berjalan sbb ramai dan byk barang untuk dipindah masuk kedalam bot..erm...tambahan cuaca kurang mengizinkan,hujan... Allhamdullillah sampi ke jeti Kuala Perlis pada pukul 4.30 ptg. ketibaan kami ditemani hujan yg agak lebat. Saya pergi amik kereta than jemput yg lain betul2 depan jeti...tapi tetap basah gak..sbb kawasan tu tak berbumbung...

Ops,jgn ingt perjalanan kami tamat disitu..kami ada lg 1 lg destinasi untuk dituju...Padang Besar..tapi kerana sampai agak lewat..byk kedai2 dah mula tutup..sempat tengok2 je, dalam tengok2 tu sempat gak la sambar backpack sebijik (byak murah wo)...hehehehehe... Selesai semua, perjalanan pulang dari sempadan Thailand ke Kuala Lumpur dimulakan. Alhamdullillah selamat sampi rumah tepat kul 3 pagi... Tetapi perjalanan saya  untuk seminggu yg cukup memenatkan ni masih belum selesai....macam mana pun life must go on...

Sebagai penutup, saya nk melimpahkan kesyukuran keatas ilahi, sbb mengizinkan saya untuk menunaikan permintaan kedua ibu bapa saya untuk menjejakkan kaki ke Pulau lagenda ni..dan alhamdullillah juga, segala urusan kami disana, berjalan dgn lancar dan mudah....Alhamdullillah