Wednesday, October 27, 2010 | By: Faliyana

Menghargai Sebuah Persahabatan

Adakalanya pasti terlintas di benak hati kita, siapakah kita di pandangan sahabat-sahabat kita.Kita menganggap seorang sahabat itu istimewa di hati tetapi adakah dia juga menganggap kita begitu? Pemikiran-pemikiran ini menyebabkan kita terlalu membandingkan diri kita dengan sahabat-sahabat dan teman-teman lain hingga kita hilang keyakinan diri, merasakan diri lemah dan tidak disayangi, hilang matlamat dan konsentrasi dalam setiap amal yang dilakukan. Dari seorang yang ceria dan selalu tersenyum kita berubah menjadi pendiam dan murung.Teman-teman sekeliling mulai menjauhi dek sikap kita yang negatif itu. Lalu kita bertambah parah.Padahal semuanya salah kita.

Belajar Untuk Tersenyum

Jadilah seorang sahabat yang apabila teman-teman lain melihatnya, turut merasa tenang dan gembira.Ada masanya seorang sahabat itu dilanda masalah dan memerlukan kita disisinya untuk menguatkannya. Sebaliknya, kita pula yang memberatkan lagi jiwanya dengan wajah kita yang sedih dan masam dek emosi yang menguasai diri. Lalu si sahabat pun berpaling mencari insan yang yang sedia memberi kata kekuatan dan semangat yang dapat membawanya terus maju ke hadapan.Lantas kita pula rasa terasing, tersisih, cemburu. Kenapa dia tidak cari kita semasa dia sedang dilanda masalah? tidak cukup baik kah kita? Tidak layak kah kita? siapakah kita? Ketahuilah...orang yang paling manis senyumannya adalah orang yang masih mampu tersenyum di saat hatinya gundah. Tawanya membawa ceria, kata-katanya ringkas tetapi bermakna. Kita tidak mampu memberi kata-kata nasihat yang panjang lebar, perkongsian yang hebat, memberi motivasi kepada teman-teman di kala jiwa mereka jatuh. Tetapi memadailah hanya dengan melihat senyuman kita, mereka menjadi bahagia. Walaupun dengan seungkap kata.."sabarlah...Allah nak uji..kita kena kuat..", cukup untuk memberi mereka kekuatan. Biar mereka tahu yang kita sentiasa ada disisi mereka ketika mereka memerlukan seorang teman.

Positif

Kadang-kadang akan ada SMS yang tidak berbalas. Lalu kita menjadi khuatir.
  • Dia ada masalah dengan kita ke?
  • Dia tak suka kita ke?
  • Entah-entah dia dah bosan asyik mesej ngan kita jaa...
  • Mesti dia tengah bermsej ngan orang lain yang lagi best & special dari kita.
  • Dia dah lupakan kita laa tu..
Adakalanya pula kita terbaca mesej dia kepada orang lain. Mesej kata-kata yang lebih menyentuh hati yang dia tak pernah bagi kat kita. Lalu kita cemburu buta.-hmmm...mesti dia sayang kat si fulan ni lebih dari aku...aku taw aku ni tak sebagus si fulan...bla bla n bla...

Dalam hal-hal begini, POSITIF lah!!Mungkin ada insan lain yang memerlukan dia lebih daripada kita.Kalau dia tak balas mesej, mungkin dia sibuk, mungkin juga dia tidak sihat, mungkin juga dia ada masalah. Kasih sayang seorang sahabat bukanlah terletak pada panjang mana mesej yang diberi, atau berbalas mesej sepanjang hari, indah mana kata-kata yang tertera dalam inbox. Jikalau begitulah cara kita mengukur kasih dan cinta seorang sahabat, kita memang bodoh dan tidak tahu menghargai sahabat kita itu. Sungguh cetek pemikiran kita.

Kesimpulan

Ukhwah itu dilihat pada diri sendiri. Sebanyak mana kita memberi bukan menerima. Kita tidak boleh mengharap akan ada insan yang menganggap kita sebagai teman istimewa. Tetapi sejauh mana kita menghargai, menyayangi, dan mengasihi seorang teman itu. Doa adalah senjata, doa adalah penghubung hati. Sampaikan kasih kita kepada sahabat itu melalui doa yang dititipkan sepanjang waktu. Si teman mungkin tidak akan mengerti betapa dalam cinta dan kasih kita padanya, tetapi biar Allah yang mengetahui kerana bukankah Dia yang telah menciptakan sekeping hati ini, dan telah Dia isi dengan cinta. Hanya Dia yang Maha Mengetahui apa yang tersembunyi di dasar hati..

***Artikal yang banyak memberi kekuatan kepada saya dan ingin saya kongsi dengan anda semua..

2 comments:

Dee said...

Ehemmmm....

Faliyana said...

Sakit tekak ke Dee?
Manusia ni rapuh kn..huhuhu..

Post a Comment