Thursday, June 16, 2011 | By: Faliyana

Simpanan Hari Tua..

Walaupun usia sudah menjangkau suku abad,masih belum terlambat untuk mula menabung. Ini sedikit tips dari pakar kewangan.

Mula menyimpan dari awal. Jangan menunggu sehingga waktu yang sesuai. Lebih awal anda mula menyimpan, lebih banyak wang simpanan anda. Cuba simpan sekurang-kurangnya 10% daripada pendapatan setiap bulan sebelum berbelanja. Tingkatkan simpanan anda setiap kali pendapatan anda bertambah, contohnya, apabila anda menerima bonus. Simpan wang anda dalam akaun simpanan tetap. Dengan faedah yang lebih tinggi berbanding akaun simpanan, wang simpanan anda akan bertambah dengan lebih cepat.

Simpan sebelum anda berbelanja bukan sebaliknya.

Kebanyakan orang melakukan ini:
PENDAPATAN – PERBELANJAAN = SIMPANAN/ PELABURAN

Anda sepatutnya melakukan ini:
PENDAPATAN – SIMPANAN/ PELABURAN = PERBELANJAAN

Dengan cara ini, anda pasti dapat menyimpan sebahagian daripada pendapatan yang diperolehi setiap bulan.

Wujudkan sebuah tabung kecemasan yang berjumlah tiga hingga enam bulan perbelanjaan bulanan anda untuk memenuhi keperluan sekiranya terjadi sesuatu perkara atau perbelanjaan yang tidak diingini.Tabung kecemasan ini akan menghindarkan diri anda daripada berhutang apabila terjadi perkara seperti ini.Walau bagaimanapun, jangan gunakan wang yang disimpan di dalam tabung ini untuk perbelanjaan harian atau memenuhi matlamat kewangan anda.

Em,banyak lagi tips menarik berkenaan cara menguruskan kewangan ni, tapi apa-apa pun..mulakan dari jumlah yang sedikit..bak perumpamaan orang melayu kita.."sikit-skit, lama-lama jadi bukit"

InsyaALLAH..

0 comments:

Post a Comment