Monday, December 27, 2010 | By: Dee

Cetusan Rasa Seorang Hamba Allah

"SELEPAS sekian lama, tergerak hati saya untuk berkongsi pendapat dan memberi pandangan yang mungkin berguna untuk dijadikan panduan kepada remaja DAN INSAN LAIN SPT saya di luar sana.

Saya percaya, ramai remaja asyik dibuai cinta sekarang. Tidak dinafikan, perasaan cinta menjadi kepastian dan lumrah manusia. Begitu juga saya. Namun saya putuskan untuk mencari apa yang betul-betul hati saya perlukan.Alhamdulillah saya akhirnya menjumpai kekosongan itu. Kekosongan itu adalah kebergantungan saya pada Allah. Kita sering berpendapat jika kita tidak bercinta atau ‘bercouple’, kita pasti tidak akan berjumpa seseorang.

Namun percayalah, jodoh dan pertemuan di tangan-Nya. Setiap kita diciptakan berpasangan, namun pencarian kita perlu bermula dengan doa. Kini, saya lihat ramai rakan sebaya saya melakukan macam-macam perkara tidak sepatutnya bersama pasangan mereka.

Nauzubillah. Jika mereka berpegang pada janji Allah dalam Surah An Nur ayat 24 yang bermaksud: “Perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik adalah untuk perempuan yang baik”, pasti kita akan berusaha untuk menjadi yang terbaik.

Insya-Allah dengan izin-Nya kita akan mempunyai jodoh yang baik juga. Bukankah itu yang kita damba?

Doa adalah senjata orang Islam. Namun bagaimana doa kita nak dimakbulkan Allah, sedangkan kita tidak bersolat dan beribadat kepada-Nya. Ya, Allah begitu sombong manusia!

Sebagai gadis, saya sentiasa berdoa “pertemukanlah aku dengan jodoh yang baik.” Saya yakin dengan janji Allah. Jika saya tidak dipertemukan dengan jodoh yang baik, sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui.

Mungkin itu dugaan daripada-Nya tanda kasih sayang-Nya. Kembalilah kepada Allah sahabatku kerana kita kini mengulangi zaman jahiliah yang penuh kemurkaan Allah. Janji daripada-Nya juga termasuk azab yang sangat pedih.

Saya sedar saya bukan orang yang terbaik untuk memberi nasihat, namun saya berasakan itu tanggungjawab semua untuk saling mengingatkan. Wallahualam."

Sources : www.syok.org

0 comments:

Post a Comment